pondělí 2. ledna 2017

Sebastian Niedlich: Smrt a jiné vrcholy mého života (Der Tod und andere Höhepunkte meines Lebens)

"Já jsem Smrt."



Rok vydání originálu:              2015
Rok vydání knihy na fotce:         2015
Vydání:                            první
Nakladatelství:                    Ikar

Autor: Sebastian Niedlich

Muž, který napsal tuhle super knihu se jmenuje Sebastian Niedlich. Narodil se v roce 1975:
  • V březnu tohoto roku porazilo ČSSR USA v hokeji 15:1,
  • premiéru měl seriál Chalupáři,
  • vznikla společnost Microsoft,
  • kromě Sebastiana se taky narodili Slovák Daniel Dangl, fotbalista David Beckham nebo raper 50 Cent.
Narodil se v Berlíně ve Spandau, kde se taky odehrává děj knihy. Smrt a jiné vrcholy mého života je jeho prvotina a proto o něm nemáme zatím tolik informací,co ale ještě víme je to, že než napsal tuto knihu, věnoval se filmu, kde působil jako scénárista filmů. Smrt a jiné vrcholy mého života se stala ihned bestsellerem a tak si troufám říct, že pokud neopustí spisovatelskou kariéru, mohl by se stát velmi úspěšným následovníkem německým spisovatelských legend.

Anotace

 Martin se u úmrtní lože své babičky setká se Smrtí, jež má podobu mladíka vyzbrojeného síťkou na motýly, do níž lapá duše unikající z těla umírajícího. Martin se se Smrtí spřátelí a ta má záhy jasno: tenhle mladík je předurčen k tomu, aby převzal její úřad. Zjevuje se mu, kdykoli se jí zachce, a Martin postupně přebírá její vlastnosti a umění. Záhy se dokáže během okamžiku kamkoli přemístit, dokonce se i rozdvojit, pozná, kdo je zasvěcen smrti, kdy dotyčný zemře, a další nadpřirozené dovednosti. 
 Zároveň se neubrání naléhavým otázkám: Je osud člověka předem dán? I jeho smrt? Jaký má z této perspektivy vlastně život smysl? A co nás po smrti čeká? Existuje záhrobí? 
 Na tyto otázky mu však popravdě neumí odpovědět ani zosobněná Smrt, neboť i ona pouze slouží vyššímu záměru.

Můj názor

 Kniha se ke mě dostala jako Vánoční dárek. Okamžitě se mi líbil pozitivní název knihy no a hned na druhý den jsem ji začala číst.
 Hlavní hrdina se jmenuje Martin. Knížka nás vlastně provází celým Martinovým životem, jeho chybami, úspěchy, rozhodnutími a taky obdobím, kdy se u něj začaly vyskytovat nadpřirozené vlastnosti.
 Hned od první kapitoly jsem věděla, že mě kniha bude bavit. První kapitola je zároveň taky prolog, kde Martin je dospělý, vedle něj sedí Smrt a přemýšlí nad tím, jak to všechno vlastně začalo. Tak se dostáváme ke druhé kapitole, kde je Martinovi sedm let a jeho babička umírá.
 Musím říct že tato kniha je po delší době první, která mě zaujala, jelikož pořád čtu jen knížky k maturitě a tahle od Nieldicha mi vrátila chuť ke čtení. Co se mi moc líbilo, kromě samotného obsahu, bylo pojmenování kapitol. Zdá se mi, že v dnešní době se spisovatelé neobtěžují své kapitoly pojmenovat, ale zkrátka jim je udělit číslo a to je vše. Tady jsou názvy jako Apokalypsa, Osmdesátá léta, Vražedný tělocvik nebo Dvě přítelkyně. Na konci každé kapitoly víme, čeho se především bude týkat ta další. Nikoli díky poslední větě (jak to bývá u většiny), ale díky tomu co se stane v té předchozí. Autor tam vždy něco nakousne a my se těšíme, až to v následující kapitole proběhne.
 Mockrát jsem se nad knihou pořádně zamyslela. Chtěla bych vědět kdy zemřu? A kdybych to věděla, co bych udělala? Upřímně, po přečtení Smrti atd. bych to vědět nechtěla. Líbí se mi nevědomost ve které žiju, plánování své budoucnosti je momentálně mým tématem číslo jedna a kdybych věděla, kdy zemřu, bylo by všechno zbytečné, plánování by nemělo smysl, už bych nemohla doufat v lepší život. Proto jsem ráda, že tohle tajemství i tajemstvím zůstane.
 Co se mi ale na téhle knize líbí nejvíce je metafora s Motýly. Jak je napsáno v anotaci, Smrt je mladík se síťkou na motýly. Proč ne s kosou? Protože když se narodíme, Život nám do těla vdechne duši v podobě motýla. No a když umíráme, motýl z nás vyletí a je úkolem Smrti, aby toho motýla chytila. Vcelku jednoduchý úkol, ale co když třeba do amerických dvojčat narazí letadlo, které způsobí smrt několik desítek tisíc lidí naráz a všude najednou poletují motýly? V tu chvíli má Smrt hodně napilno. 
 Přestože kniha nemá zrovna příjemný název, je opravdu hodně vtipná a plná černého humoru. No řekněte, vám by se líbilo kdyby vás Smrt vyrušila zrovna při prvním pohlavním styku? Nepříjemné, ale kamarády si nevybíráme a chudák Martin má právě Smrt jako nejlepšího kamaráda.
  V konečném důsledku jsem z knihy byla nadšená. Je to příjemná oddechovka, která vás donutí se zamyslet nad životem a smrtí. Vtáhne vás do děje jako nic, ani si nevšimnete jak se to stalo. Chvílemi budete smrt obdivovat, poté ji budete proklínat, ale uvědomíte si, že je tu všude kolem nás, není zlá, jen spravedlivá, plní rozkazy svých nadřízených, tak, jako to dělají všichni pracující lidé na světě. Je jednou z nás, a přesto nikam nepatří. Ale tak to má být. 
 
Citáty z knihy

Ne že by v knize nebyly žádné duchaplné moudra nebo hlubokomyslné myšlenky, ale myslím, že jsem se do knihy tak začetla, že jsem neměla možnost si jich všimnout. Ale líbila se mi následující konverzace mezi Smrtí (Thanatem) a Martinem:
(...)
M: "Oštěp letěl na mě. Bylo by to tak správné."
S: "Právě že nebylo. Zrovna o tohle jde."
M: "Odkud vůbec bereš právo rozhodovat o životě a smrti?"
S: "No...mysli přece na to s kým mluvíš. Já jsem Smrt."

Doba čtení: 25.12. - 28.12.2016

Tak tedy, po dlouhé doby jsem vydala další recenzi a jedním z mých novoročních předsevzetí je vydat ALESPOŇ jednu recenzi do měsíce. Jen jednu, jelikož mě čeká maturita a v tom stresu budu ráda když vůbec přežiju až do května. :D 


Betty Potter


5 komentářů:

  1. Moc hezky napsané. Těším ae až si ji taky přečtu.

    OdpovědětVymazat
  2. Nedávno jsem v nějaké knížce našla letáček s úryvkem z této knížky a musím se přiznat, že byť mě zpočátku vůbec nezajímala, po přečtení té ukázky jsem docela v pokušení...Přeji Ti do nového roku jen to dobré a držím palce s maturitou! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja jsem úryvek četla přímo z knížky když ju četla kamarádka a moc se mi to líbilo :D Děkuju, snad to výjde :)

      Vymazat
  3. Hrozně se na ní těším! Už se konečně dostala ke mně domů, takže se na ní musím už konečně vrhnout. :D

    OdpovědětVymazat